Årsplan for Geografi i 7. klasse
Overordnede mål for undervisningen
Eleverne skal i faget geografi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå
indblik i, hvordan geografi – og geografisk forskning – i samspil med de øvrige
naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i geografi tilegne sig
færdigheder og viden om grundlæggende naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og den øvrige verden med vægt på forståelse af
grundlæggende geografiske begreber, sammenhænge og samfundenes udnyttelse
af naturgrundlag og ressourcer.
Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang
bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser blandt andet ved feltarbejde
og brug af geografiske kilder. Elevernes interesse og nysgerrighed over for
natur- og kulturgeografi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst
til at lære mere.
Eleverne skal tilegne sig forståelse af fremmede kulturer og opnå erkendelse af natur- og kulturgeografiens bidrag til vores verdensbillede. Elevernes
ansvarlighed over for naturen og brugen af naturressourcer og teknologi skal
videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen
i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen
– lokalt og globalt.
Årets emner
Vi tager en blid opstart med noget generel interesse vækning for naturfaget, hvor der vil undervises i farlige dyr og mærkelige dyr. Derefter vil der overgås til Bad Science - hvordan svindel og fup kan forklædes som videnskab.
Derfra vil der være følgende emner:
Biotoper - Græsstepper
Vand
- Nedbør
- Vandets kredsløb
- Vand som byggesten
Naturkatastrofer
- Vulkaner og Jordskælv
- Storme og Orkaner
- Tsunamier og Tørke
Arbejdsmetoder og -former
Størstedelen af arbejdet vil foregå digitalt, og det er meget vigtigt at eleverne medbringer opladte computere. Såvidt det er muligt vil undervisningen foregå i naturfagslokalet, eller udendørs med praktiske øvelser. Realistisk set vil det meste dog foregå indendørs. Hvis muligt vil spil og simuleringer også inddrages.
Fællesfaglige forløb
Som forberedelse til den obligatoriske Fælles Tværfaglige Naturfagsprøve, vil vi gennemgå to tværfaglige emner i Biologi, Geografi og Fysik/Kemi.
Det drejer sig om: "Det livgivende vand" og "Naturkatastrofer"